FDS®

Specyfikacja

  • Właściwości

    • Zalecenia konstrukcyjne
    • Jednostronna dostępność
    • Połączenie o wysokiej jakości z możliwością rozłączenia bez przygotowywania elementu konstrukcyjnego, jak wcześniejsze wiercenie lub sztancowanie otworu
    • Brak problemów z tolerancją w przypadku otworów przelotowych i otworów gwintowanych
    • Brak strat materiałowych i wiórów
    • Zastosowanie do blach o różnych warstwach powierzchniowych
    • Wysokie momenty luzowania i wytrzymałość na wibracje, nie występuje konieczność zastosowania dodatkowych elementów zabezpieczających
    • Możliwość demontażu i recyklingu
    • Ponowne wkręcanie możliwe również w przypadku śrub metrycznych

Kontakt

Ryszard Bar

IND-Teaser-CADundmehr2-EJOT.jpg

CAD & more on ejot.com

Zarejestruj się, aby uzyskać dane w różnych formatach – modele 3D, rysunki techniczne naszych produktów i inne materiały.
Dodatkowo CAD & more oferuje możliwość zaprojektowania i sprawdzenie zastosowania indywidualnych połączeń z pomocą programów obliczeniowych.


CAD & more

Wysoka wytrzymałość połączeń w blachach

Właśnie w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie zastosowane elementy konstrukcyjne muszą wytrzymać szczególnie wysokie obciążenia stawia się wysokie wymagania technice łączenia. Dlatego w konstrukcji karoserii coraz częściej stosuje się różne materiały, które należy połączyć w sposób trwały i pewny. Oprócz jednostronnej dostępności ważna jest również możliwość demontażu połączenia, ze względu na możliwość recyklingu. W tych złożonych warunkach zastosowania dobrze sprawdza się wkręt EJOT FDS®, dzięki któremu cienkie blachy ze stali i aluminium łączone są z zachowaniem wysokiej jakości i bez wcześniejszego nawiercenia otworów. Dzięki temu procesy robocze jak wcześniejsze nawiercanie lub sztancowanie stają się zbędne. Dzięki uformowanej nakrętce powstaje trwałe połączenie bez niepożądanego powstawania wiórów. Połączenie to odporne jest zarówno na obciążenia rozciągające jak i wysokie obciążenia ścinające.

Łączenie "bez otworów"

Łączenie za pomocą wkręta FDS® jest alternatywą dla standardowej praktyki wcześniejszego nawiercania łączonego elementu konstrukcyjnego. Dzięki optymalizacji kształtu wkręta można np.: podczas łączenia surowej karoserii w strukturze Space-Frame całkowicie zrezygnować z nawiercenia elementów mocowanych. Poza tym dopasowano parametry wkręcania do zmienionych warunków, a geometrię wkręta FDS® zoptymalizowano poniżej łba wkręta, co zmniejsza wypływ materiału, w kierunku przeciwnym do wkręcania. Jeśli w przeszłości otwór służył do przyjmowania wypływki materiału to obecnie przyjmowany jest on przez zwiększoną wolną przestrzeń poniżej łba wkręta. 

Fazy procesu wkręcania FDS® "bez otworu":

1. nagrzanie

2. przebijanie

3. wywijanie otworu

4. wygniatanie gwintu

5. wkręcanie

6. dokręcanie

Wybór narzędzi instalacyjnych

Do wywijania otworu potrzebne są wysoka liczba obrotów wkrętarki i zdefiniowana siła nacisku, wygniatanie gwintu i dokręcanie wymagają wysokiego momentu obrotowego. Przeznaczone do tego celu wkrętarki różnych producentów zostały zaprojektowane we współpracy z EJOT. W celu dokładnej specyfikacji odpowiedniego wyposażenia pomocą służy Państwu dział zarządzania produktem FDS®. W celu ustalenia kryteriów wyboru można ponadto przeprowadzić próby montażu w laboratorium technicznym EJOT® APPLITEC.

FDS® Application Check

EJOT FDS® to wkręt plastycznie-wiercący do stosowania w rozłączalnych połączeniach blach o dużej wytrzymałości, który można stosować bez wstępnego przygotowywania komponentów takiego jak wiercenie lub wykrawanie otworów. Narzędzie online FDS® Application Check umożliwia użytkownikowi określenie odpowiednich parametrów procesu wkręcania poprzez zdefiniowanie elementów blaszanych, które mają zostać połączone. Te informacje to m.in. potrzebną siła docisku, a także zalecenie dotyczące momentu dokręcania dla różnych materiałów. Uwagi na temat wykonalności połączeń uzupełniają informacje o narzędziach.

Więcej informacji w "CAD & more".
Kliknij, aby się zarejestrować: "CAD & more" 

FDS® WN 21 Kształty łbów i rodzaje napędów

WN2141 Łeb soczewkowy z kołnierzem z napędem krzyżowym Z (względnie H)
WN2142 Łeb soczewkowy z napędem krzyżowym Z (względnie H)
WN2143 Łeb stożkowy z napędem krzyżowym Z (względnie H)
WN2147 Łeb sześciokątny z kołnierzem
WN2151 Łeb soczewkowy z kołnierzem i z napędem TORX®
WN2152 Łeb soczewkowy i z napędem TORX®
WN2153 Łeb soczewkowo-stożkowy z napędem TORX®

Szczegółowe informacje w normach EJOT, do pobrania w  "CAD & more".
Kliknij, aby się zarejestrować: "CAD & more" 

FDS® Termoformujące połączenie śrubowe z funkcją uszczelniającą

Wstępnie zmontowana, tłoczona aluminiowa podkładka zapewnia uszczelnienie pod łbem tej specjalnej wersji śruby FDS®. Jej zastosowania można znaleźć w obszarze elektromobilności w proceie montażu pakietów akumulatorowych, gdzie podkładka uszczelniająca zapobiega przedostawaniu się wody do środka baterii (1 m słupa wody / 24H), co uzyskuje się dzięki uszczelnieniu powierzchniowemu aluminiowej podkładki. Do tego rozwiązania konieczne jest wstępne nawiercenie części mocowanej.

Wewnętrzna średnica podkładki jest mniejsza niż otwór w części mocowanej i dlatego znajduje się poza obszarem uszczelnienia. Ze względu na automatyczny montaż, podkładka uszczelniająca musi mieć o 1 mm mniejszą średnicę niż średnica łba wkręta. Niespadająca podkładka jest montowana w pełni automatycznie, ale zachowuje możliwość obrotu na wkręcie.

Zobacz film