Ogólne Warunki Sprzedaży i Dostaw obwiązujące w EJOT Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Ciasnej od 01.01.2014 r.
Zakres obowiązywania.
1. Niniejsze "Ogólne Warunki Sprzedaży i Dostaw" stanowią integralną
część umów sprzedaży zawieranych pomiędzy EJOT Polska Spółka z o.o. z siedzibą
w Ciasnej, zwaną dalej "Sprzedawcą" z przedsiębiorcami w rozumieniu
Ustawy z dnia 02 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.
U. z dnia 06 sierpnia 2004r. ze zmianami), zwanymi dalej "Partnerami
handlowymi" i mają zastosowanie do spraw nie uregulowanych w umowach
sprzedaży.
Postanowienia ogólne.
Partnerzy handlowi powinni niezwłocznie potwierdzić warunki ustalone w
sposób ustny w formie pisemnej.
Zamówienia składane przez Partnerów handlowych są wiążące dopiero po ich
pisemnym potwierdzeniu przez Sprzedawcę
Dane i rysunki zawarte w naszych prospektach i katalogach są branżowymi
wartościami ogólnymi i nie są wiążące, chyba, że zostały wyraźnie potwierdzone
przez Sprzedawcę jako obowiązujące.
Umowy długoterminowe i umowy o dostawy na żądanie,
dopasowanie cen.
Umowy zawarte na czas nieokreślony mają okres wypowiedzenia równy jednemu
miesiącowi.
Jeżeli w przypadku zawarcia umów długoterminowych (umowy o okresie obwiązywania
dłuższym niż 12 miesięcy lub zawarte na czas nieoznaczony) ma miejsce znaczna
zmiana kosztów produkcji, w szczególności; wynagrodzenia, kosztów materiałowych
lub kosztów energii, każda ze stron umowy ma prawo wymagać odpowiedniego
dopasowania żądania zmiany cen z uwzględnieniem w/w czynników.
W przypadku umów z terminem dostawy na wezwanie Partner handlowy jest
zobowiązany poinformować Sprzedawcę o wiążących wielkościach, o ile nie
postanowiono inaczej, co najmniej na miesiąc przed terminem dostawy na wezwanie.
Dodatkowe koszty, które powstały ze względu na opóźnione wezwanie lub też
zmiany niezgodne z umową w zakresie wezwania dotyczące czasu lub ilości
a powstałe z powodu Partnera handlowego obciążają jego konto; w tej kwestii
obowiązująca jest kalkulacja.
Poufność.
Każdy Partner handlowy zobowiązany jest do używania wszystkich dokumentów
(zaliczają się do tego także wzory, modele i dane) oraz informacji, które
otrzymał w związku z istniejącą umową handlową tylko w celach wspólnie ustalonych
oraz z należytą dbałością, z jaką traktowałby własne dokumenty i informacje
oraz utrzymać je w tajemnicy w stosunku do osób trzecich, jeżeli druga strona
umowy uzna je za poufne lub tez ma swój interes w dochowaniu tajemnicy handlowej.
Wyżej wymienione zobowiązanie zaczyna obowiązywać od momentu pierwszego
otrzymania dokumentów lub informacji zaś obowiązek ten kończy się po upływie
36 miesięcy od daty zakończenia stosunków handlowych między stronami.
Zobowiązanie nie ma zastosowania w stosunku do dokumentów i informacji,
które są ogólnie znane lub też były znane parterowi umownemu w momencie
ich otrzymania, a w stosunku, do których nie był zobowiązany do utrzymania
tajemnicy handlowej lub też otrzymał je od osób trzecich uprawnionych do
ich przekazania lub też zostały opracowane przez drugą stronę umowy bez
wykorzystania dokumentów i informacji, które powinny zostać utrzymane w
tajemnicy.
Rysunki i opisy
Jeżeli jedna strona umowy przedstawi drugiej stronie rysunki lub dokumentację
techniczną dotyczącą dostarczanych towarów lub ich produkcji, to dokumenty
te pozostają własnością strony, która je przedstawiła.
Wzory i środki produkcyjne
Koszty produkcyjne wzorów i środków produkcyjnych (narzędzia, formy, szablony,
itp.) będą, jeżeli nie postanowiono inaczej, oddzielnie doliczone do rachunków
za dostarczone towary. Dotyczy to także środków produkcyjnych, które muszą
być wymienione w skutek zużycia.
Sprzedawca ponosi koszty związane z konserwacjami i odpowiednim przechowywaniem
jak również z ryzykiem uszkodzenia albo zniszczenia środków produkcyjnych.
Jeżeli w okresie wykonywania wzorów lub środków produkcyjnych Partner
handlowy przerwie lub zakończy współpracę, wszystkie koszty produkcyjne
powstałe do tego momentu obciążą jego rachunek.
Środki produkcyjne pozostają, także, jeżeli Partner handlowy zapłacił
za nie, co najmniej do zakończenia umowy dostawy własnością Sprzedawcy.
Po tym okresie Partner handlowy upoważniony jest do żądania ich wydania,
jeżeli co do momentu ich wydania powzięte zostały zgodne uregulowania a
Partner handlowy spełnił swoje umowne zobowiązania w pełnym zakresie.
Sprzedawca nieodpłatnie przechowuje środki produkcyjne przez okres trzech
lat od daty ostatniej dostawy do Partnera handlowego. Po tym czasie Sprzedawca
wzywa naszego Partnera handlowego w formie pisemnej, aby w terminie do sześciu
tygodni wypowiedział się w kwestii ich dalszego użytkowania. Obowiązek przechowywania
przez Sprzedawcę kończy się, jeżeli w okresie tych sześciu tygodni ze strony
Partnera handlowego nie wpłynie do Sprzedawcy żadna informacja ani nie zostanie
przydzielone kolejne zamówienie. W takim przypadku środki produkcji przechodzą
na własność Sprzedawcy.
Środki produkcyjne przeznaczone dla Partnera handlowego mogą być użyte
przez Sprzedawcę w dostawach na rzecz osób trzecich tylko po uzyskaniu wcześniejszej
pisemnej zgody Partnera handlowego.
Ceny.
Do cen Sprzedawcy należy doliczyć podatek VAT, koszty opakowania, frachtu,
przesyłki oraz ubezpieczenia.
Warunki płatności.
Jeżeli Sprzedawca dostarczył bezspornie częściowo niepełnowartościowe
towary, Partner handlowy jest zobowiązany do wykonania płatności za część
towaru pełnowartościowego, chyba, że dostawa częściowa nie leży w jego interesie.
Oprócz tego Partner handlowy ma prawo do wystąpienia z prawomocnie stwierdzonymi
lub niekwestionowanymi roszczeniami.
W przypadku przekroczenia terminów płatności przez Partnera handlowego
Sprzedawca jest uprawniony do żądania odsetek ustawowych za opóźnienie w
zapłacie.
W przypadku zaległości płatniczych Sprzedawca, po pisemnym poinformowaniu
Partnera handlowego, może wstrzymać realizację swoich zobowiązań umownych
do momentu otrzymania płatności.
Weksle i czeki przyjmowane są tylko po uzgodnieniu jak również pod warunkiem,
że te środki płatnicze mają pokrycie. Opłaty za dyskonto obliczane są od
terminu płatności kwoty rachunku. Wykluczona jest rękojmia za prawidłowe
przedłożenie weksla lub czeku oraz za oprotestowanie weksla.
Jeżeli po zawarciu umowy stało się jasne, że roszczenia płatnicze Sprzedawcy
są zagrożone ze względu na niedostateczne możliwości Partnera handlowego,
Sprzedawca może odmówić wykonywania swoich usług i wyznaczyć Partnerowi
handlowemu odpowiedni termin, w którym krok po kroku powinien zapłacić za
dostawy lub wykazać odpowiednie zabezpieczenie płatności. W przypadku odmowy
ze strony Partnera handlowego lub po bezskutecznym upływie ustalonego terminu
Sprzedawca jest uprawniony do odstąpienia od umowy oraz do żądania pokrycia
powstałych szkód.
Dostawy.
Sprzedawca dokonuje dostaw EXW (Ex Works). Za termin wykonania zobowiązania
dostawy uważa się datę wydania towaru z magazynu Sprzedawcy. Jest to również
moment przeniesienia własności towaru na Partnera handlowego.
Czas realizacji zamówienia rozpoczyna się w dacie wysłania potwierdzenia
zamówienia przez Sprzedawcę i może przedłużyć się odpowiednio w przypadku
zaistnienia warunków z przedstawionych w pkt. 54.
Częściowe dostawy są dopuszczalne w wymaganym zakresie. Są one oddzielnie
ujęte na fakturze.
Dostawy są realizowane dla minimalnych wielkości równych jednemu standardowemu
opakowaniu określonemu przez Sprzedawcę w Cenniku.
Wysyłka i przejęcie odpowiedzialności.
Towary gotowe do wysyłki powinny zostać niezwłocznie odebrane przez Partnera
handlowego. W innym przypadku Sprzedawca jest uprawniony do ich wysłania
w imieniu i na koszt Partnera handlowego lub też do przechowywania ich w
magazynach na koszt Partnera handlowego.
Wysyłka towaru następuje na zlecenie Partnera handlowego, w imieniu którego
działa Sprzedawca.
W przypadku braku szczególnych ustaleń Sprzedawca w imieniu Partnera handlowego
wybiera środek transportu oraz trasę.
Wraz z przekazaniem towarów spedytorowi albo momencie rozpoczęcia magazynowania,
odpowiedzialność za towar przejmuje Partner handlowy, także wtedy, gdy Sprzedawca
w jego imieniu zleca usługę spedycyjną.
Opóźnienie w dostawie.
Jeżeli Sprzedawca nie jest w stanie zapobiec temu, że towar nie zostanie
dostarczony w ustalonym terminie dostawy, niezwłocznie informuje o tym fakcie
Partnera handlowego z zachowaniem formy pisemnej wraz z podaniem przyczyn
opóźnienia oraz w miarę możliwości podaje przewidywany termin dostawy.
Jeżeli dostawa opóźni się ze względu na wystąpienie warunków wymienionych
w pkt. 53 lub też ze względu na działanie lub zaniedbanie Partnera handlowego,
zagwarantowane zostanie przesunięcie terminu dostawy odpowiednie do zaistniałych
warunków.
Partner handlowy uprawniony jest do odstąpienia od umowy tylko wtedy,
gdy Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za niedotrzymanie terminu dostawy
a Parter handlowy bezskutecznie wyznaczył nam dodatkowy odpowiedni termin
wykonania dostawy.
Zachowanie prawa własności.
Sprzedawca zastrzega sobie prawo własności dostarczonych towarów aż do
wypełnienia przez Partnera handlowego wszystkich zobowiązań wynikających
z umowy.
Partner handlowy upoważniony jest do zbycia towarów w powszechnie przyjęty
sposób, jeżeli terminowo wypełnia swoje zobowiązania umowne. Nie może jednak
zastawić ani użyć jako zabezpieczenia towarów objętych klauzulą zastrzeżenia
prawa własności. Jest on także zobowiązany zabezpieczyć prawa Sprzedawcy
w przypadku kredytowanej sprzedaży towarów objętych klauzulą zastrzeżenia
prawa własności.
W przypadku niedopełnienia obowiązków przez Partnera handlowego, w szczególności
w przypadku opóźnienia w płatnościach, Sprzedawca ma prawo, po bezskutecznym
upływie dodatkowo ustalonego terminu na ich spełnienie, do odstąpienia od
umowy lub wstrzymania kolejnych dostaw; ustawowe postanowienie dotyczące
zbędności ustalenia terminu pozostają nienaruszone. Partner handlowy zobowiązany
jest do zwrotu. Sprzedawca uprawniony jest do odstąpienia od umowy, gdy
w stosunku do Partnera handlowego złożony został wniosek o ogłoszenie upadłości,
zarówno z możliwością zawarcia układu jak i obejmującej likwidacje majątku.
Wszystkie żądania i prawa wynikające ze sprzedaży lub też przyznanego
Partnerowi handlowemu wynajmu towarów, których dotyczy klauzula zachowania
prawa własności, Partner handlowy odstępuje Sprzedawcy już teraz w celu
zabezpieczania jego praw. Tym samym Sprzedawca przyjmuje odstąpienie praw
własności.
Jakiekolwiek zmiany i przeróbki wykonane na towarze objętym klauzulą zachowania
prawa własności Partner handlowy podejmuje zawsze na dobro Sprzedawcy. Jeżeli
towar objęty klauzulą zachowania prawa własności zostanie zmieniony przy
pomocy nienależących do Sprzedawcy przedmiotów lub też zostanie wymieszany
w sposób nie do rozróżnienia, wtedy Sprzedawca nabywa prawo współwłasności
w tym nowym przedmiocie w stosunku do wartości rachunku towaru objętego
klauzulą zachowania prawa własności do innego zmienionego lub wymieszanego
przedmiotu w momencie wykonywania zmian lub wymieszania. Jeżeli towary Sprzedawcy
zostaną połączone z innym ruchomym przedmiotem w jedną całość lub tez zostaną
wymieszane w sposób nie do rozdzielenia, a ten drugi przedmiot należy traktować
jako przedmiot podstawowy, wtedy partner przenosi na nas prawo współwłasności,
jeżeli przedmiot będący głównym przedmiotem należy do niego. Partner zachowuje
dla nas prawo własności lub współwłasności. Dla przedmiotu powstałego w
wyniku przeróbki lub obróbki albo w wyniku wymieszania obowiązują te same
uregulowania jak dla przedmiotu objętego klauzulą zachowania prawa własności.
Partner handlowy jest zobowiązany niezwłocznie poinformować Sprzedawcę
o postępowaniach egzekucyjnych osób trzecich, wszczętych w stosunku do towarów
objętych klauzulą zachowania prawa własności zabezpieczającą nasze roszczenia,
przekazując nam dokumenty potrzebne do interwencji. Dotyczy to także jakiegokolwiek
innego naruszenia praw własności.
Sprzedawca udostępnia Partnerowi handlowemu na jego żądanie przekazane
zgodnie z wyżej wymienionymi warunkami zabezpieczenia, jeżeli możliwa do
zrealizowania wartość towarów objętych klauzulą zachowania prawa własności
zabezpieczonych żądań przekracza, co najmniej o 20% zabezpieczone żądania.
Wady rzeczy
Właściwości towaru ustalane są na podstawie ustalonych technicznych warunków
dostawy. Jeżeli wykonujemy wyroby na podstawie rysunków, specyfikacji, wzorów
i innych dokumentów naszego partnera, wtedy to on przejmuje ryzyko przydatności
towaru do wyznaczonego celu zastosowania. Decydującą rolę dla stanu towaru
zgodnego z umową ma moment przejęcia odpowiedzialności zgodnie z pkt. 29.
Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady rzeczy spowodowane nieodpowiednim
lub niewłaściwym użyciem, błędnym montażem lub uruchomieniem przez partnera
lub osoby trzecie, zużyciem, błędnym lub niedbałe obchodzeniem się z towarem
podobnie jak nie odpowiada również za skutki nieodpowiednich jak również
wykonanych bez pozwolenia Sprzedawcy zmian lub prac związanych z uruchomieniem
przez Partnera handlowego lub osoby trzecie. Te same uregulowania dotyczą
usterek, które nieznacznie obniżają wartość lub przydatność towaru.
Roszczenia związane z wadami rzeczy wygasają po 12 miesiącach. Zasada
ta nie obowiązuje, jeżeli ustawa przymusowo narzuca dłuższe okresy obowiązywania
odpowiedzialności za wady rzeczy, w szczególności dotyczy to usterek budowli
lub towaru, które w związku z ich sposobem użytkowania zostały użyte w budowli
i które to spowodowały jej wadliwość.
Wady widoczne Partner handlowy powinien reklamować z zachowaniem formy
pisemnej niezwłocznie po otrzymaniu towarów w miejscu przeznaczenia, wady
ukryte zaś niezwłocznie po odkryciu usterki.
Jeżeli został ustalony odbiór towarów lub też badanie wzorca, reklamacja
wad, które Partner handlowy mógł stwierdzić w czasie dokładnie przeprowadzonego
odbioru lub badania wzorca, jest wykluczona.
Sprzedawcy przysługuje możliwość stwierdzenia reklamowanej wady. Reklamowany
towar powinien zostać na żądanie Sprzedawcy niezwłocznie przesłany mu przesłany
- Sprzedawca ponosi koszty transportu wtedy, gdy reklamacja potwierdzi się.
Jeżeli Partner handlowy nie wypełni swoich zobowiązań lub też dokona bez
otrzymania zgody Sprzedawcy zmian na reklamowanym towarze, traci wszystkie
roszczenia związane z wadami rzeczy.
W przypadku uzasadnionej i złożonej w terminie reklamacji wad zgodnie
z podjętą przez Sprzedawcę decyzją, Sprzedawca usuwa usterkę lub dostarcza
nowe egzemplarze towaru. W przypadku dostawy produktów wadliwych Partner
handlowy daje Sprzedawcy możliwość oddzielenia wadliwych towarów od wolnych
od wad.
Jeżeli Sprzedawca nie wypełni swoich zobowiązań lub też nie wypełni ich
zgodnie z zapisami umownymi w ustalonym okresie czasu, Partner handlowy
może wyznaczyć Sprzedawcy w formie pisemnej ostateczny termin, w którym
Sprzedawca jest zobowiązany wypełnić swoje zobowiązania. Po bezskutecznym
upływie tego terminu Partner handlowy może żądać obniżenia ceny, może odstąpić
od umowy, może przeprowadzić konieczne naprawy lub wykonać konieczne poprawki
samodzielnie lub za pośrednictwem osób trzecich na koszt i odpowiedzialność
Sprzedawcy. Jeżeli poprawki lub naprawa zostaną przez Partnera handlowego
lub osoby trzecie wykonane poprawnie, wszystkie roszczenia Partnera handlowego
są tym samym po zapłacie wszystkich poniesionych przez niego kosztów zaspokojone.
Zwrot kosztów wykluczony jest wtedy, gdy poniesione koszty są wyższe ze
względu na fakt, ze towary po wykonaniu przez nas dostawy przeniesione zostały
w inne miejsce, chyba, że odpowiada to użyciu towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Pozostałe roszczenia, odpowiedzialność zgodnie.
Jeżeli nie wydarzy się nic, co zostało opisane poniżej, wszystkie dalsze
roszczenia Partnera handlowego w stosunku do Sprzedawcy są wykluczone. Zasada
ta obowiązuje w szczególności w odniesieniu do roszczeń odszkodowawczych
za opóźnienia, niemożność wykonania dostawy, zawinione naruszenie umownych
zobowiązań dodatkowych, przewinienie w czasie zawierania umowy oraz za niedozwolone
działanie. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody, które nie
powstały bezpośrednio na dostarczonym towarze. Przede wszystkim nie odpowiada
za utracone zyski lub inne szkody majątkowe Partnera handlowego.
Wyżej opisane ograniczenia odpowiedzialności nie obowiązują w przypadku
zamierzonego działania, w przypadku poważnego zaniedbania przedstawicieli
prawnych lub pracowników administracyjnych zajmujących kierownicze stanowiska
Sprzedawcy jak również w przypadku zawinionego naruszenia zasadniczych obowiązków
wynikających z umowy. W przypadku zawinionego naruszenia zasadniczych obowiązków
wynikających z umowy ponosimy odpowiedzialność tylko za szkody typowe dla
umowy, rozsądnie możliwe do przewidzenia, oprócz przypadków zamierzonego
działania lub w przypadku poważnego zaniedbania naszych przedstawicieli
prawnych lub pracowników administracyjnych zajmujących kierownicze stanowiska.
Ograniczenie odpowiedzialności nie obowiązuje także w przypadkach, w których
zgodnie z ustawą o odpowiedzialności za produkt ponosi się odpowiedzialność
za usterki w dostarczonych towarach w przypadku wystąpienia szkód rzeczowych
lub osobowych w stosunku do prywatnie używanych przedmiotów. Nie obowiązuje
ono także w przypadku zagrożenia dla życia i zdrowia oraz w przypadkach
usterek w gwarantowanych właściwościach towaru, jeżeli produkt ma na celu
zagwarantowanie takiego zabezpieczenia oraz wtedy, gdy szkody nie powstały
bezpośrednio na dostarczonym produkcie.
Jeżeli odpowiedzialność Sprzedawcy jest wykluczona lub ograniczona, to
zasada ta obowiązuje także w stosunku do odpowiedzialności cywilnej naszych
współpracowników, pracowników administracyjnych, pracodawców, współpracowników,
prawnych przedstawicieli oraz pomocników.
Ustawowe uregulowania dotyczące obowiązku przeprowadzenia dowodu pozostają
tym samym nienaruszone.
Siła wyższa.
Zaistnienie siły wyższej lub zamieszki pracownicze, strajki, działania
podjęte przez urzędy, braki w dostawach naszych poddostawców oraz inne nieprzewidywalne,
nieodwracalne i ważne wydarzenia zwalniają strony umowy na czas trwania
utrudnień i w zakresie ich oddziaływania od zobowiązań dotyczących ich usług.
Zasada ta obowiązuje także wtedy, gdy wydarzenia wystąpią w momencie, gdy
strona umowy dotknięta ich wystąpieniem, ma zaległości lub opóźnienia. Strony
umowy zobowiązane są w ramach wystąpienia spodziewanych wydarzeń niezwłocznie
podać wszystkie konieczne informacje i w dobrej wierze dopasować swoje zobowiązania
zmienionym warunkom.
Miejsce spełnienia postanowień umowy, właściwość
terytorialna lub miejscowa sądu, stosowane prawo.
Jeżeli z potwierdzenia zamówienia nie wynika inaczej, miejscem spełnienia
świadczenia jest siedziba Sprzedawcy.
Wszelkie spory prawne, w tym także powstałe w ramach wymiany weksli lub
czeków, rozstrzygać będzie właściwy rzeczowo sąd miejsca siedziby Sprzedawcy.
Do wszystkich stosunków umownych ma zastosowanie wyłącznie prawo polskie.
Zwrot towarów zakupionych przez Partnera handlowego może odbyć się wyłącznie
po wcześniejszym uzgodnieniu ze Sprzedawcą i po potrąceniu opłaty manipulacyjnej
w wysokości 20% wartości netto towaru. Poniesione koszty wysyłki obciążają
stroną zwracającą towary. Ze zwrotów wykluczone są wersje specjalne towarów
oraz śruby lakierowane.
Jeżeli poszczególne ustalenia niniejszych Ogólnych Warunków Sprzedaży
i Dostaw są nieważne lub staną się nieważne, to nie narusza to ważności
pozostałych postanowień. W miejsce nieważnego postanowienia lub w celu uzupełnienia
powstałych luk stosuje się postanowienia ogólnie obowiązujących przepisów
prawa a w braku takich uregulowań strony niezwłocznie dokonają ustaleń,
które odpowiadają najpełniej celowi postanowienia nieważnego.